Tunel BLANKA v Brně

Tunelování 2.5 MLD
a stále úzká silnice
oficiální varianty?


Řešení zde: široká propustná silnice a úspora miliardy korun.



Dobrá zpráva úvodem: proveditelnost a úspornost lepšího řešení potvrzena odborníky na dopravní stavby z vysoké školy, Ústavu dopravních systémů, Ústavu logistiky a managementu dopravy. Jejich verdikt: "tímto způsobem je to řešitelné, technicky proveditelné, úspora je zjevná."
(obrázky navrhovaných řešení, včetně lepších variant, jsou v odkazu na další stránce)
Výkonnější řešení bez tunelů jsou nadále odmítána ministerskými úředníky, za ignorace politiky, na tunelech se dá nahrabat.

Naše peníze jsou vyhazovány do zbytečného tunelu, souběžně se silnicí.
Ztráta miliardy korun na několika metrech. Betonářům stačil kousíček silnice, vedle kterého vmáčkli tunel, požírač peněz investičních a provozních (každý rok zmarněných dalších desítek milionů). Předražený projekt nacpaný zbytečnostmi, orgie odkláněčů.

Oficiální projekt, komplikovaný:
(omluvte prosím schematičnost náčrtů, nejsou placené miliardami z tunelů)
Na nejzatíženější místo městského okruhu jsou přivedeny 2 pruhy z dálnice plus 2 pruhy městského okruhu, plus další pruh zatížené ulice Hlinky ze středu města a velkých sídlišť Kohoutovice, Kamenný vrch a Lískovec, tedy celkem 5 pruhů plných aut chtějí zmáčknout na pouhé 2 pruhy.
Jenom dva pruhy?
A není to málo, Antone Babiši?
Nový román: "Tři pruhy" uložen za domácí úkol Antonu Babišovi.

(© největší z Čechů Jára Cimrman, Zdeněk Svěrák a Ladislav Smoljak)
Po rozšíření o pouhý jeden pruh budou zácpy pokračovat => projekt zpackaný i dopravně.
Naštvaní řidiči budou hledět na vysoké betonové stěny okolo a proklínat politika, ano toho který jim vytáhl peníze z kapsy a spáchal nefunkční monstrum.
Nad nimi zbytečné mosty odnikud nikam, vedle zbytečná cyklostezka ve smradu (přitom na druhém břehu řeky už další cyklostezka je). Drahý zbytečný tunel tramvají.
Pár metrů silnice dražších než předražené dálnice a přitom úzké, neuleví zácpám.

9.11.2013    

Kopání a betonování dosud nezačalo, ještě je čas projekt upravit na úspornější: vést tramvaj po lehkém viaduktu nad vozovkou,
vypustit zbytečné stavby a z úspor postavit silnici širší (3+3, na náčrtu ještě nezachyceno).

Ukázkou úřednického vyhazování peněz oficiálním projektem, je překrytí silnice 300 m dlouhým a velmi širokým zastropováním, betonovým a tlustým, krytým vrstvou zeminy a trávy, od skalní stěny po hranu nad asfaltem a prázdno nad vodou, v pusté neschůdné oblasti kde nikdo nechodí. Vyhazování peněz, schované za líbivými slogany o "provázání sportovišť se Žabovřeskami", jenže ty jsou jinde, sportoviště i Žabovřesky jsou jinde.
V oficiálním projektu je zelené zastropování navrženo údajně kvůli požadavku "neznámých ekologů", jenže ve skutečnosti žádní nepožadovali takovou konstrukci, nikdo se k tomu nehlásí. Je zbytečná, z velké části končí slepou hranou do prázdna nad vodou, nemá smysl. Malý úsek, kde zastropování klesá na břeh řeky u mostu směrem na Veslařskou, je zdůvodňován "potřebou průchodu živočichů", jenže ti by skončili na asfaltu a betonu ulice Veslařská, pokud by se vůbec odvážili na holý most. Pokračovat podél břehu mohou těžko, nemají kam jít, tam jsou oplocené areály a v budoucnu tam budou ještě tvrději ohrazená sportoviště s umělými povrchy v celé ploše.

Pěším lidem přes silnici u samotných Žabovřesk dali jen uzoučkou lávku, škrtící pohyb lidí. Nekompetentnost politiků a institucí se bude napravovat mostem v Žabinách dodatečně. Politici s humbukem spustí další projekt, za další naše peníze. Místo aby to řešili hned, za menší peníze.

Oficiálně navrhovaná cyklostezka: chodník podél smradlavého silničního okruhu, na levém břehu.
Zatímco všichni cyklisté sami jezdí po opačném, pravém břehu řeky, je tam lepší vzduch, volno a klid. Jezdím tam pravidelně, po Veslařské, cyklostezka už tam je. Dokonce je rozhodnuto o jejím oficiálním využití a umístění, i z pohledu cyklistické federace.
Přesto v úřednickém projektu ministerstva dopravy je navržena souběžná cyklostezka na levém břehu vedle automobilového okruhu, v hluku a smradu který tam nutně bude. Chodník tam je už dnes, v puklinách špinavá tráva, jelikož tam nikdo nejezdí ani nechodí, tam je stezka zbytečná, přesto v oficiální variantě je znovu: zbytečná, náročná, drahá. Proč tam asi je... Mimořádně drahá.
(Jelikož na krakorcích nad vodou.)
I ti, co přichází ze Žabovřesk podél silnice a každý ze zahrádek, okamžitě utíkají pryč od hluku a smradu automobilového okruhu (bude vždy), utíkají na Veslařskou, na pravou stranu (z pohledu směru řeky, v obrázku níže je to levý okraj), byť delší cestou po mostě spojujícím konec obou cyklostezek. Lidé volí jednoznačně: úplně všichni po PRAVÉM břehu, kde už stezka je. Zadarmo.
Jenže na tom se nedá nahrabat.

A tak v oficiálním návrhu je tuplovaná cyklostezka na krakorcích (převisu nad vodou). V pustém slepém koutě Brna, nad čtyřproudou silnicí kde nikdo nechodí a vzhledem k věčnému smradu nafťáků ani nepůjde, je množství zbytečných přemostění mezi skálou a vodou, za naše peníze... Lávky trčí do vody, jsou zbytečné.
Toto je varianta úřednická, úzká a drahá s tunelem. Ty 2.5 miliardy za kousíček silnice tiše prošuměly v zákulisí a teď to budeme muset zaplatit. Úředníci odpalují dotazy, odkazují jeden na druhého nebo neodpovídají vůbec.

Co největší naúčtované peníze jsou důvod proč je to všechno naprojektované. Vyhodit 3 miliardy za jednoduché zjištění, že je to úzké, je drahý omyl, když se to ví předem.

Předělat projekt, rozšířit silnici a zlevnit stavbu je výhodnější, než co nejrychleji realizovat drahou chybu. A následně opravovat ty chyby, ještě dráž.

Dnes jde vše do jediného pruhu, takže všichni, kdo nemusí, jedou jinudy. Po rozšíření na dva pruhy se vrátí na Žabovřeskou víc aut a ucpou to znovu, protože spádová dopravní potřeba v tomto úseku je větší než 2 pruhy. Je to široko daleko jediná rozumně umístěná a napojená silnice, vede na ni příliš přivaděčů a zdrojů vozidel.

Levnější řešení existuje a nabízí širší vozovku: rozšířit silnici na pozemek zrušené vodárny, 3+3 pruhy které sluší nejzatíženějšímu úseku okruhu, ulehčí řidičům. Peníze se získají zrušením zbytečného tunelu, v místě zúženém skálou pojede tramvaj po lehkém viaduktu nad silnicí. žádné zbytečné tunely ve všech smyslech toho slova. Tramvajový viadukt na jedné straně stojí na sloupech v dělícím proužku silnice, na druhé straně je uchycen v opěrné stěně u skály. Využít může i travnaté zastropování (zmenšené).
Návrh široké a levné silnice:

Jenže projektanti usilovně plánují drahé megalomanie, od zbytečného vzdáleného nádraží za 40 MLD Kč (a nuceného předělání města za dalších 20 MLD Kč s riskantním obřím tunelem diametru, další Blankou) až po zbytečný tunel na Žabovřeské za miliardu Kč. Ze kterých odklánějí betonáři, v jejichž přízni se hřejí současní politici. Betonovým sponzorům se zavděčují politici v partajním systému, neodpovědní vůči voličům a peněženkám daňových poplatníků.

Když se peníze vyhazují za beton, jak mají zbýt na školství, zdravotnictví a přerozdělování chudým, čehož slibováním se drží u moci partaje?

Je jasné že betonáři dnes opáčí: „Už jsme rozhodli, my držíme moc.“ Slogany, za kterými skrývají omyly a hrabání, aniž by věcně zodpověděli námitky.

Bude zajímavé ukázat za 4 roky, až se ukáže správnost tohoto rozboru a návrhu lepšího řešení, že byl zveřejněn před tím, než začali betonovat jejich omyl a marnit naše peníze.

Stavějme úsporně a rozumně – postavíme více a budou i pracovní místa.

Ing. Zdeněk Prochá zka  


Po zaslání výše uvedeného textu úředníci zmlkli a schovali se za tiskovou mluvčí ŘSD. Ta prohlásila "za všechno může veřejnost". Prý člověk z ulice jménem „kdosi“ (nechtějí říct jméno) rozhodl o tom všem, prý šlo o „zástupce veřejnosti“.
Na otázku jak se jmenoval a kdo ho zvolil nebo jmenoval, tajemného který rozhodl o vynaložení 2.5 miliardy na pochybný projekt, mluvčí ŘSD neodpověděla.
Takže o vyhození 2.5 miliardy našich peněz oknem rozhodl někdo koho ŘSD nezná, nebo tají protože tlačil v zájmu betonářů. Jejich smyslem života je vyhodit co nejvíc peněz. Pak se jim hodí dohodnutý křikloun na veřejném zasedání který požaduje tunel, obří betonové střechy, desítky betonových stěn mocnosti středověkých hradeb, protože betonáři cítí příležitost udělat tunel finanční, odklonit na konta Tunelostavů jako při Blance. Se smutným koncem pro naše peněženky.

Stále je čas to zachránit, upravit projekt na viadukt vedoucí tramvajové koleje po zatravněném viaduktu nad silnicí (ke schvalovačkám stačí doplněk).
Zrušit zbytečná přemostění z prázdna do prázdna, v místech kde nikdo chodit nebude, i dublovanou stezku. Za ušetřené peníze je možno rozšířit silnici na 3+3 pruhy dokud to jde, rozšířit pěší přemostění ze Žabovřesk do zeleně.

Ing. Zdeněk Prochá zka, Brno,
(upozornění zveřejněno r. 2013)



Váš názor, vzkaz, žádost o návod:




A co si o možnosti vést tramvaje po viaduktu myslí odborníci na dopravní stavby?

Hluk od tramvají je poměrně dobře řešitelný a i v ČR jsou technologie na snížení emisí hluku od tramvají dobře zvládnuté. Ideální je, pokud z hlediska konstrukce je na tramvajové trati bezstyková kolej (svařované kolejnice), pružné upevnění, kolejnice jako na železnici (bez žlábku) a kolej je buď bez jakéhokoli krytu (což by byl asi případ Vaší estakády), nebo zatravněná. Asi dost podobně to vypadá na estakádě v Praze z Hlubočep na Barrandov - doporučuji návštěvu a projížďku (mimochodem, v podstatě pod touto tramvajovou estakádou vede žel. trať, na níž se nachází novinka v ČR - nízká protihluková clona; ta by měla snad být už také instalována u Brna na trati do Zastávky). Pokud by to bylo málo, vkládají se z obou stran kolejnic pryžové bokovnice (příložky). Případně se hlavně v zástavbě štěrkové lože (nebo betonová deska - podle toho, jak je konstrukce řešena) vloží do pryžové izolace (vany). ...
Tak doufám, že se nedáte…

Příklady nového řešení, výkonná a levná uspořádání jsou zde (ťuknout na větu).

Napsal jsem upozoronění poslanci Zlatuškovi, znal jsem jeho matku, poctivou a statečnou ženu, ta se koupit nenechala, ani zastrašit komunisty.
Před volbami se velice kasal kvůli korupci. Po volbách vláda vyhazuje miliardy do tunelů, v sousední ulici, tak ať se poslanec předvede. Odpověděl: "to není v mé gesci." Cože?
Vyhazování peněz státu, daňových poplatníků, do kanálu nechce vidět poslanec parlamentu!
Vždyť parlament vznikl jen k tomu, aby hlídal vynakládání peněz vybraných z daní. A naráz státní rozpočet "není" v gesci poslance parlamentu?

Pozdější dopis poslanci za Brno s konkrétním řešením:
Dobrý den,
upozornění na případ plýtvání státními penězi, tunel Žabovřeská:
výdaje samotného krátkého tramvajového tunelu vylezou na 1 MILIARDU (ať slibuje ministerstvo co chce, všechny tunely skončily dvojnásobkem, od Blanky po Královopolský).
Úplně zbytečně, tramvaj může jet nad silnicí po viaduktu, se silným zastropováním už se počítá. Tramvaj venku jezdí už dnes a nikomu to nevadí. Ale MD tvrdí že je "hlučná", to je zvláštní.
Přitom tam nikdo nebydlí. Bydlet u automobilového okruhu, nejzatíženější tepny města, je nesmysl, ale ministerstvo a ŘSD to používají jako záminku navyšování nákladů. U okruhu nikdy nebudou domy, není tam místo, z jedné strany skála a z druhé strany voda, komunikace už dnes částečně trčí nad vodou, tak kde by domy stály? Jediné obytné domy jsou za řekou, za cyklostezkou, za další silnicí (Veslařská), za pásy chodníků a předzahrádek na opačné straně údolí. Hluk tam, pokud nějaký, je způsoben provozem na tamní silnici Veslařská přímo před domy, ne tramvají vzdálenou za stromy a řekou.

Navíc údajný hluk tramvaje, i když není komu by vadil, je tlumitelný standardními technickými opatřeními (zídky, měkké uložení kolejí).
Rozhodně by nestály mnoho stamilionů - a o ty jde, jim.
Betonovat se ještě nezačalo, projekt se stále dá upravit, EIA doplnit, než si tunelem ANO vybetonuje pomník.

2 pruhy budou málo na nejzatíženějším místě městského okruhu aglomerace se 400 000 lidmi, sjíždí se tam 5 pruhů. Za několik let se zjistí že auta, která dnes nuceně objíždějí úsek Žabovřeská, s přirozenou spádovitostí, se do 2 pruhů optimisticky navalí a zase to ucpou, byrokraté vyhlásí další stavební projekt "adjustaci na 3 pruhy" s velkou slávou. Budou muset rozbourat úplně všechno, protože to, co teď chystají, se nenechá rozšířit.

Peníze na rozšíření se dají získat zrušením tunelu a dalších zbytečných staveb, mostů odnikud nikam, po kterých není, kdo by chodil, když tam nikdo nebydlí, zbytečná cyklostezka ve smradu po které nikdo nepojede, když na druhém břehu řeky už je další cyklostezka a chodníky, v tichu a čistším vzduchu. Celá věc, s výdaji slibovanými 3.3 mld (vylezou přes 4 mld), je ukázkou nepromyšlenosti a vyhazování peněz. Že tomu ANO udělá přítrž jste slibovali před volbami, opakovali to i vaši ministři. Jenže dál tlačí tunely.

Ušetřili byste výdaje na billboard zneklidněným občanům, kteří chtějí vzkázat lidem do budoucna, že to šlo udělat pořádně, hned a levněji.

Zdeněk Prochá zka, Brno

Poslanec neodpověděl. Naše peníze, zbytečně vyhozené do černých tunelů jsou motivací pro spoustu zainteresovaných, ANO, zainteresovaných.
Už jeho fotr připomínal chováním komunistického funkcionáře, ačkoli se tvářil jako "disident" během komunismu. Později jsme se dozvěděli, že Zlatuškovi na škole přezdívali Zlá tužka.
To babišovci nenapsali na billboardy, placené z nakradených dotací.


Dodatečná poznámka 1.6.2018: Náklady na oficiální variantu teď byly vyhlášeny 2.5 miliardy Kč.
Oproti zde představenému úspornému řešení za 1.4 mld,
je pořád DRAŽŠÍ ministerská oficiální varianta, o MILIARDU korun (!) vyhozených do černé díry.
A silnice bude stále nedostatečná, řidiči budou trčet v zácpách.
Místo toho mohou žádat široké, propustné, úsporné řešení.

Chcete ušetřit 1 miliardu korun, mít širší propustnou silnici? Můžete řešení přátelům
nebo předat odkaz na  PetPe.cz/ZabovreskaMil.php  lidem podobného smýšlení ...

klíčová slova: Velký městský okruh, VMO, Brno


Obrázky navrhovaných řešení, včetně lepších variant, jsou v odkazu na další stránce.
ušetřit miliardu
a rozšířit silnici